my skin

Wednesday, December 1, 2010

Bali

Hai adik-adik...

Cuti sekolah kali ni jom kita melancong ke Bali...!

23/11/10

Bangun pagi-pagi lepas subuh kena sarapan siap-siap tau sebab perjalanan kita dari KL ke Ngurah Rai International Airport lebih kurang 3 jam. Kita menginap di Ramayana Resort & Spa okeh :)

Di bawah ini tourist guide kita, Pak Made disertakan wajah teruja asyraff first time nak naik kapal terbang..hehe





Agak-agak matahari dah terbenam, kita saksikan tarian Kecak. Tarian yang mempersembahkan epik Ramayana iaitu kisah Romeo dan Juliet versi Hindu ni menarik sangat tau! Tapi kadang-kadang tuh seram jugak... Yela, mula-mula dengan paduan suara pria-pria yang tak berbaju tuh diorang buat bunyi "cak-cak" je tanpa guna alat muzik pun tapi memang best la... Lepas tu, keluarlah penari merangkap pelakon dengan watak masing-masing... Tak lama lepas tu kan, keluarlah tok bomoh diorang... dah jampi kaw-kaw pria dalam kuda kepang ke apetah nama bende alah tu teros kena rasuk.. dia pijak-pijak api... siap makan api tuh! Huh~






24/11/10

Memang best jalan-jalan tepi pantai tengok matahari terbit sambil hirup udara segar kan..fuhh~
Lepas tuh tak habis-habis Pak Made hantar kita kat tempat shopping pulak, memang rancak la...
Kalau rasa-rasa nak beli silver boleh pergi Celup Emas, siap boleh tengok cara diorang buat silver sekali tau!


Jangan lupa singgah Monkey Forest...boleh tengok monyet dekat-dekat, nak dukung monyet-monyet ni pun boleh tau (tu pun kalau berani la..hehe)



Dah puas tatap wajah monyet, kita tatap wajah bebek (itik) pula. Sekali-sekala makan bebek pun sedap jugak. Nyum nyum~



Dah makan sedap-sedap, kita nikmati pemandangan yang indah-indah pula di Kintamani. Di sini kita boleh melihat Gunung Batur dan tasiknya. On the way pulang, jangan lupa singgah minum kopi panas, hot chocolate pun ada ^___^
Oh ya, yang warna hitam tuh kopi biasa dan yang warna cerah tuh kopi luwak. Kopi luwak dihasilkan daripada najis musang. Eww~JANGAN minum!




Gambar di bawah ni salah satu masjid di Bali. Tak ada dinding pun. Unik kan? Kaum hawa boleh berselindung di belakang papan kelabu tuh okeh. Selesai solat, kita melantak di Natrabu. Macam biasa, kita disajikan masakan padang. Yang specialnya, restoran ni turut dikunjungi pemimpin-pemimpin kita seperti Che Det, Pak Lah, Najib dan sebagainya. Akhiri malam kita dengan bersiar-siar di sekitar hotel dan buat pertama kalinya juga adik Asyraff kita naik kereta kuda..hooray!!





25/11/10

Seperti biasa, shopping shopping dan shopping! Bila tawar-menawar di kedai-kedai tepi jalan jangan segan silu minta kurang lebih daripada separuh harga tau... Paling best shopping di Krisna, tak perlu tawar-menawar. Barang berkualiti dengan harga berpatutan.
Ok, kita tiba di Pura Ulun Danu Bratan di Bedugul. Sila bergambar sepuas-puasnya. Hehe.
Lepas tuh, kita ke Pura Taman Ayun seterusnya ke Tanah Lot dan bergambar sepuas-puasnya lagi..yuhuu!!





Dinner paling best setakat ni... ikan bakar dan sebagainya yang dihidang dalam apa tah nama kotak tuh (zaman dulu-dulu, makanan raja diorang dihidang dalam kotak ni lah..tah betul ke tidak..layan jelah) Makan tepi pantai sambil menikmati matahari terbenam...ada pula pakcik-pakcik ni menyanyi live depan meja kita...oh,indahnya!






26/11/10

Hari terakhir kita di Bali...
Sila jalan-jalan di tepi pantai Kuta buat kali terakhir..uhuk uhuk sedihnya :(


Nasib baiklah dapat makan sedap-sedap sebelum balik. Happy sudah! >.<





Oh. Mari nikmati sunset terakhir di Bali sambil tunggu flight delay 2 jam. Sabar. Sabar.


Bye Bali!


No comments:

Post a Comment