my skin

Tuesday, February 1, 2011

Mitos Kekayaan Part 2


Mitos: Orang kaya bersifat materialistik. Mereka terlalu menyanjugi wang.
Fakta: Orang yang kekurangan wang sebenarnya menyanjungi kekayaan. Siapa yang bekerja siang malam, tahun demi tahun, melakukan kerja yang mereka benci semata-mata mendapatkan wang ringgit? Orang kaya jarang bekerja kerana wang. Mereka bekerja kerana minat dan bagi mencapai kepuasan peribadi.

Mitos: Sekiranya saya menjadi kaya, saya tentu kehilangan semua kawan saya.
Fakta: Sekiranya kawan-kawan menjauhkan diri daripada kita, ini bermakna kita mengetahui siapa kawan kita sebenarnya. Apabila menjadi kaya, kita tentu mendapat kawan baru yang mempunyai pemikiran yang juga kaya.

Mitos: Sekiranya saya mempunyai terlalu banyak duit, orang lain mungkin tidak berpeluang mendapat duit.
Fakta: Kekayaan adalah ukuran dalam pertukaran nilai. Apabila kita mencipta lebih kekayaan, ini bermakna kita mencipta lebih banyak nilai dan kekayaan dalam dunia ini.

Mitos: Sekiranya saya mempunyai banyak wang, saya tentu mempunyai lebih banyak masalah dan kebimbangan.
Fakta: Sebahagian besar masalah yang dihadapi dalam kehidupan disebabkan oleh kekurangan wang.

Mitos: Duit adalah punca segala kejahatan.
Fakta: Kekurangan atau ketiadaan wang menjadi punca segala kejahatan. Fikirkanlah.


Sumber: BAGAIMANA SAYA BOLEH MENJADI JUTAWAN,
ADAM KHOO

No comments:

Post a Comment